onsultmatic
srl
Wettelijke Bepalingen | Algemene Voorwaarden |
1.
Deze algemene voorwaarden zijn toepasselijk op al onze overeenkomsten,
ook navolgende en/of mondelinge. 2.
Onze oudere andersluidende algemene voorwaarden worden door huidige
vervangen. 3.
Onze stilzwijgende afwijkingen van deze voorwaarden en/of het trekken
van wissels of aanvaarden van cheques of andere verhandelbare
documenten betekenen geen verzaking aan onze algemene voorwaarden noch
schuldvernieuwing. 4.
Enkel een door ons geschreven uitdrukkelijke afwijking bindt ons en zal
dan voorrang hebben op onze algemene voorwaarden. 5.
De klant verzaakt aan tegenstrijdige voorwaarden die op documenten
uitgaande van de klant voorkomen. 6.
De klant wordt geacht in te stemmen met de inhoud van onze berichten,
facturen en deze algemene voorwaarden, en de klant wordt geacht te
verzaken aan elke betwisting, als hij niet met een behoorlijk
gemotiveerde aangetekende brief reageert binnen de drie werkdagen na
onze levering en/of na datum van onze berichten, ook deze per telefax
of E-mail verstuurd. 7.
Onze aanbiedingen zijn voor ons vrijblijvend zolang wij de
schriftelijke bestelling van de klant of wijzigingen niet schriftelijk
bevestigd of uitgevoerd hebben. Ze vervallen als ze strijdig zouden zin
met dwingende wetgeving (o.a. export- / importbeperkingen). De
opgegeven prijzen zijn slechts 14 dagen geldig en voor zover dwingende
wetgeving of voorschriften (o.a. veiligheid, milieu, …) niet wijzigen
na de offerte. 8.
Onze aanbiedingen zijn enkel een weergave van onze prijzen voor de door
de klant opgegeven variabelen. Zij houden niet onze goedkeuring in van
de door de klant gekozen variabelen. 9.
Alle gegevens, aanduidingen en afbeeldingen in de catalogus, prijslijst
of aanbieding gelden slechts ten titel van vrijblijvende inlichting en
kunnen variëren, zonder dat dit aanleiding kan geven tot verbreking van
de overeenkomst of prijsvermindering. 10.
Enkel de karakteristieken beschreven in onze bestellingbevestiging
binden ons; en niet deze uit lastenboeken of andere documenten tenzij
door ons uitdrukkelijk vermeld. 11.
De gebruikelijke of in normen beschreven toleranties zijn ons
toegelaten. 12.
De klant stemt ermee in dat wij onze producten verbeteren, ook na
bestelling of levering. 13.
Door de verkoop en/of onze levering dragen wij geen intellectuele
eigendomsrechten over; doch enkel een gebruiksrecht dat niet exclusief
en niet overdraagbaar is. Wijziging zonder onze toestemming is niet
toegelaten. Kopieën zijn enkel toegelaten voor eigen gebruik van de
klant. 14.
Onze prijzen gelden in
EURO, zonder: B.T.W., voor producten normale
verpakking door
onze leverancier inbegrepen, niet afgeladen, franco uw adres, met
uitzondering van de bestellingen kleiner dan 250,00 euro (excl.BTW)
waarvoor 15 euro (excl. BTW) transportkosten aangerekend zullen worden;
ook de kosten voor eventuele spoedlevering zijn niet inbegrepen;
aflading, montage en/of inbedrijfstelling bij de klant, belastingen,
heffingen, wisselkoersverliezen of bankverrichtingskosten zijn ten
laste van de klant. 15.
Onze prijzen gelden enkel voor de door ons opgegeven hoeveelheden en
kenmerken, als de gehele bestelling geplaatst wordt en slechts per
transactie. Alle leveringen of werken die niet uitdrukkelijk op onze
aanbieding of orderbevestiging vermeld zijn zullen in meer in rekening
gebracht worden. 16.
Als de koperprijs meer dan 5 % gestegen is t.a.v. de offerte en/of als
de werken of leveringen meer dan drie maanden na de orderbevestiging
uitgevoerd worden of als de klant de voorziene leveringsdatum wijzigt
hebben wij het recht onze prijzen te verhogen in verhouding tot
stijgingen van de kostprijs van materialen, verzekeringen, diensten of
loonkosten en/of onze prijslijst en is de klant ons vergoeding
verschuldigd van de schade veroorzaakt door het uitstel. 17.
Wij mogen met alle middelen het bewijs leveren van onze leveringen,
prestaties, wijzigingen of meerwerken besteld door de klant, zelfs in
geval van ‘vaste prijs’, in afwijking van andersluidende wettelijke
bepalingen, onder meer door het uitblijven van aangetekend protest van
de klant binnen de drie werkdagen tegen onze facturatie, en door onze
werkbons, verslagen, ook als ze door de klant niet afgetekend werden,
foto's, video-opname, computerlistings, fax, E-mail of andere
informatiedragers en/of door het feit dat de klant onze levering
gebruikt, in bezit houdt of aan derden levert. 18.
Wij behouden ons het recht voor om de werken geheel of gedeeltelijk in
onderaanneming te laten uitvoeren.. 19.
Indien nodig, en mits dezelfde functionaliteit, mogen de door ons
geleverde materialen van een ander type of merk zijn dan de al
gebruikte of deze vermeld op de aanbieding of bestellingbevestiging. 20.
Onze prestaties in regie kunnen wij factureren en zijn dan te betalen
bij wijze van voorschot vòòr de beëindiging van het werk. 21.
Wij behouden ons het recht voor om, ook tijdens de uitvoering van de
bestelling, waarborgen tot betaling van de klant te vragen en zolang
die waarborg niet gesteld is al onze verbintenissen te schorsen of te
annuleren zonder tussenkomst van de rechter met een aangetekende brief,
zonder dat de klant schadevergoeding zal eisen, en onverminderd ons
recht op schadevergoeding. 22.
Al onze facturen zijn te betalen binnen de dertig dagen na
factuurdatum, zonder enige afhouding, op onze bankrekening vermeld op
onze factuur. 23.
Betaling aan tussenpersonen of aan onze vertegenwoordigers zijn
verboden en in elk geval voor de klant slechts bevrijdend als wij
onvoorwaardelijk het bedrag ontvangen hebben en daar vrij kunnen over
beschikken. 24.
Het trekken van wissel of cheque geldt slechts als betaling op de dag
dat wij onvoorwaardelijk het wissel- of chequebedrag ontvangen hebben.
Alle protest-, bank en discontokosten zijn ten laste van de klant. 25.
De klant zal geen waarborgen aftrekken bij de betaling van onze
facturen. Zelfs bij betwisting zal de klant zijn betaling niet schorsen. 26.
Bij niet-betaling op de vervaldag is zonder dat enige waarschuwing of
ingebrekestelling nodig is op het schuldsaldo een intrest verschuldigd
tegen 1% per maand, tot aan de volledige betaling. 27.
Bij gehele of gedeeltelijke niet-betaling van de schuld op de vervaldag
zonder ernstige redenen, wordt, acht dagen na vergeefse
ingebrekestelling, het schuldsaldo bovendien verhoogd met 12%, met een
minimum van 125 EURO, zelfs bij toekenning van termijnen van respijt. 28. Bij enige wanbetaling, faillissement, aanvraag tot gerechtelijk akkoord of uitstel van betaling, surséance of in vereffeningstelling, beslag, publicatie van geprotesteerde wissels, dagvaarding voor de rechtbank ingevolge achterstallige betaling, opening dossier bij een dienst ter opsporing bedrijvenup level in moeilijkheden, persberichten over slechte solvabiliteit, of kennelijk onvermogen van de klant, of verkoop, overdracht, inpandstelling, of inbreng in een maatschappij van het handelsfonds of de uitrusting van de klant, of als de klant niet tijdig een wissel accepteert, worden alle uitstaande bedragen, ook deze die de klant verschuldigd is aan onze verwante firma's, onmiddellijk opeisbaar, zonder dat daartoe een ingebrekestelling vereist is, en ondanks vooraf toegestane betalingsvoorwaarden en/of het trekken van wissels of orderbriefjes en/of overeengekomen gespreide leveringen, en hebben wij het recht al onze verbintenissen te schorsen of te annuleren zonder tussenkomst van de rechter, met een aangetekende brief, zonder dat de klant enige schadevergoeding zal vragen, onverminderd ons recht op schadevergoeding. Copyright Consultmatic srl © 2009-2023 |
|
29.
Bij enige wanbetaling hebben wij een retentierecht op alle zaken die
ons door de klant of zijn opdrachtnemer overhandigd werden tot aan de
volledige betaling van hoofdsommen, intresten en kosten, zonder dat wij
daarvoor tot enige schadevergoeding gehouden kunnen zijn. 30.
De verkochte of
geleverde goederen, okk als zij bewerkt werden, worden enkel eigendom
van de klant na volledige betaling van de prijs, de intresten, schade
en kosten. Ook al onze voorstudies, elektrische schema’s, berekeningen
ter dimensionering van componenten, werktekeningen, plannen,
beschrijvingen, software, softwarebeveiliging, flowcharts,
programmabeschrijvingen, CE-conformiteitsstudies en -attesten,
modellen, enzomeer blijven onze eigendom tot volledige betaling. Als de door ons te leveren
goederen ondergebracht zullen worden in gehuurde plaatsen moet de klant
ons vóór de levering alle coördinaten van de verhuurder opgeven. Vanaf de ontvangst van de
goederen door de klant, zelfs bij de opdrachtnemer van de klant, draagt
de klant alle risico's ervan, ook voor het tenietgaan van het werk. Alle goederen die zonder
zichtbare beschadiging gedemonteerd kunnen worden, worden roerend
geacht. Bij wanbetaling mag de
klant of zijn opdrachtnemer de door ons geleverde en door de klant niet
betaalde goederen niet verkopen noch enigszins vervreemden, niet
verhuren, niet leveren noch verplaatsen; niet onroerend maken door
incorporatie noch vermengen met een ander roerend goed. Bij miskenning
daarna worden wij mede-eigenaar of genieten wij stil pandrecht ten
belope van onze vordering. De klant of zijn opdrachtnemer zal
ze in perfecte staat onderhouden en zal ze tegen alle risico's
verzekeren. Als derden aanspraak maken op de goederen of er beslag op
leggen zal de klant ons onmiddellijk daarvan verwittigen. Wij hebben het recht de
geleverde producten zonder tussenkomst van de rechtbank terug te nemen.
De klant en zijn opdrachtnemer geven bij deze daartoe toestemming tot
het betreden van de plaatsen waar de goederen zich bevinden en zullen
ze aanwijzen en onze eigendom ervan bevestigen. Onze uitoefening van ons
eigendomsvoorbehoud geldt niet als ontbinding van de overeenkomst. Wij
hebben het recht deze goederen uit de hand of per opbod te verkopen. De
opbrengst zal, na aftrek van de verkoopkosten, verrekend worden met de
verbintenissen van de klant. Een eventueel overschot zal de klant ten
goede komen. 31.
Het voorschot van de klant blijft ons steeds verworven, en zal
desgevallend aangerekend worden op de verbintenissen van de klant. 32.
Onze leveringstermijnen zijn slechts benaderend. 33.
De leveringstermijn neemt slechts een aanvang na vervulling van de
betalingsvoorwaarden en nadat wij in het bezit zijn van alle nodige
inlichtingen en stukken voor het uitvoeren van de bestelling, onder
meer ons door de klant ondertekend contract, uitvoeringsplan en de
vereiste vergunningen. 34.
De leveringstermijn wordt geschorst door:
35.
De klant verzaakt aan aanspraak op schadevergoeding of ontbinding van
de overeenkomst, zelfs als wij ons tot schadevergoeding wegens
overschrijding van de leveringstermijn verbonden hebben, als:
36.
Als wij door de rechtbank aansprakelijk geacht worden voor de bewezen
schade veroorzaakt door vertraging dan zal dit beperkt blijven tot
maximum 0,5% van het bedrag van de bestelling per volledige
achterstallige week vanaf de derde week na leveringsdatum, met een
maximum van 5% van het bedrag van de bestelling. 37.
Wij zijn gerechtigd de goederen af te (laten) leveren bij de klant of
de door hem opgegeven leveringsplaats, zelfs als de klant afwezig is.
Het vervoerdocument zal dan gelden als leveringsbewijs. Ook
gedeeltelijke leveringen en facturatie daarvan zijn toegestaan. 38.
Behoudens andersluidende documenten of vermeldingen wordt de levering
geacht te zijn geschied op de factuurdatum.Voor goederen zonder
indienststelling worden de goederen als geleverd beschouwd zodra ze
onze magazijnen verlaten hebben. 39.
De klant of geadresseerde moet de goederen onmiddellijk na ontvangst
controleren en testen op gebreken of tekorten, zeker alvorens ze verder
in te bouwen of aan derden te leveren. 40.
Als onze goederen in samen te bouwen onderdelen geleverd wordt, moet de
montage en plaatsing, op straf van verval van onze aansprakelijkheid,
uitgevoerd worden ofwel volgens onze schriftelijke aanwijzingen of deze
van onze leveranciers, ofwel door onze werklieden, waarvan alle kosten
ten laste van de klant zijn. 41.
De klant zal ons tijdig en volledig op de hoogte stellen van alle
veiligheids- en eventuele milieuvoorschriften die gelden op de plaats
van uitvoering. 42.
De klant zal ons op zijn kosten een adequate werk- en stockageruimte,
alle informatie en technische hulpmiddelen en -krachten nodig voor een
veilige en efficiënte uitvoering ter beschikking stellen; bij gebrek
daaraan zullen de meerkosten ten laste zijn van de klant. 43.
De klant staat op zijn kosten in voor de beveiliging, bewaking en/of
verzekering van onze goederen en software op de werf, o.a. tegen
verlies en/of beschadiging door vreemde oorzaak of diefstal en ontslaat
ons van desbetreffende aansprakelijkheid, te meer op de ogenblikken dat
wij niet op de werf aanwezig zijn. 44.
De klant ontslaat ons van aansprakelijkheid voor verlies van software
en/of (digitale) informatie door uitvoering van onze werken en de klant
zal zelf de nodige voorzorgen nemen en regelmatig en voldoende
veiligheidskopies maken. 45. Wij zijn niet verplicht door ons aan de klant overgedragen software te archiveren, de klant staat daar zelf voor in. De door ons toegepaste/gebruikte standaardsoftware blijft onze eigendom en het gebruik ervan door de klant moet/zal beperkt blijven tot de door ons geleverde toepassing; bij miskenning daarvan of van de licentieovereenkomst is de klant aansprakelijk voor alle schade, boeten en kosten die daaruit voortvloeien. |
|
46.
De testen en oplevering kan slechts aangevat worden nadat, en
veronderstellen dat, u uw installatie met uw leverancier ervan (vooral
mechanisch en elektrisch) en desgevallend wettelijk vereist
keuringsorganisme gecontroleerd en getest en goed bevonden
hebt om er onze software applicatie en/of sturing op te testen; het
starten en gebruiken van uw installatie gebeurt op uw risico. 47.
Indien toepasselijk zal de voorlopige oplevering bij gebreke aan
medewerking van de klant geacht worden te zijn geschied 14
dagen na ons eerste verzoek tot oplevering en/of door de ingebruikname
van het door ons geleverde en zal door het verstrijken van 6 maanden
daarna het door ons geleverde geacht worden definitief te zijn
opgeleverd en zijn de door ons gestelde waarborgen bevrijd en is de
klant vanaf die dag gehouden tot betaling van het eventueel openstaand
saldo. 48.
Als onze producten of werken gemaakt werden met software van de klant
en/of volgens een analyse, plan of instructies van de klant, zal onze
aansprakelijkheid beperkt blijven tot een eenmalig herstel of
vervanging strikt binnen de oorspronkelijke opdracht; alle meerwerken,
aanpassingen, verbeteringen zijn ten laste van de klant . 49.
Aansprakelijkheid De
klant ontslaat ons van aansprakelijkheid als:
50.
De klant stemt ermee in dat wij eventuele door ons verschuldigde
schadevergoedingen betalen door levering van onze producten tegen hun
normale verkoopprijs. 51.
Als het contract ten gevolge van contractuele wanprestatie van de klant
ontbonden wordt en als de onderdelen door ons nog niet besteld zijn en
de voorbereiding, engineering of productie nog niet aangevat is zal de
klant 25 % van het bedrag van de bestelling verschuldigd zijn als
onverminderbare forfaitair overeengekomen schadevergoeding, benevens de
door ons bewezen verloren uitgaven. Als de onderdelen door ons al
besteld zijn en/of voorbereiding, engineering b of de productie al
aangevat is zal de klant het volledig bedrag van de bestelling aan ons
verschuldigd zijn. 52.
Als wij producten afleveren die met software, of volgens analyse, plan,
speciale aanwijzingen en/of specificaties en/of met onderdelen van de
klant werden vervaardigd, zijn wij geenszins aansprakelijk voor enige
inbreuk op intellectuele eigendom, eerlijke handelspraktijken,
strafbepalingen, zorgvuldigheidsnormen en andere wettelijke bepalingen
betreffende de door ons geleverde producten, noch voor de schade die
erdoor veroorzaakt wordt. 53.
De klant vrijwaart ons voor alle aanspraken van derden en de eruit
voortvloeiende kosten, ook kosten van verdediging en bijstand, waarvoor
wij wegens een fout van de klant en/of derden en/of wegens huidige
algemene voorwaarden niet aansprakelijk zijn of waren ten aanzien van
klant. 54.
De klant en wijzelf zullen tot 1 jaar na het einde van de samenwerking
elkaars personeel geen dienstbetrekking aanbieden zonder
voorafgaandelijk schriftelijk akkoord van de andere partij.
Bij niet naleving zal een schadevergoeding aangerekend worden
die overeenstemt met 6 maand de loonkost van de betrokken werknemer. 55.
Elke rechtsvordering van de klant zal slechts voor de rechtbank
ontvankelijk zijn nadat de klant ons met een aangetekende brief in
gebreke heeft gesteld en ons minstens 45 dagen de tijd gegeven heeft
het geschil in der minne op te lossen. 56.
Enkel de rechtbanken van de plaats van onze maatschappelijke zetel zijn
bevoegd; tenzij wij verkiezen de zaak voor een andere bevoegde
rechtbank te brengen. 57. Arbeidsveiligheid
– Machinerichtlijn – Advies – Aansprakelijkheid:
58. Registratienummers Consultmatic srl BE 0816.773.256 RPM Nivelles Delta Lloyd 132-5228676-29 |